+36 30 327-5253 pavek@blackmarketing.hu

Vegyes érzelmekkel szemléljük most a vállalkozásokat, nagyon széles a paletta a reakciókat tekintve. Van itt minden, a kétségbeeséstől a haszonlesésig, de nem tisztünk megítélni bárkit, jótanácsként annyi az üzenetünk, jól gondolja meg mindenki mit kommunikál ebben a nehéz időszakban. Cikkünkkel egy általános helyzetképet szeretnénk nyújtani, elsősorban emberi, de szakmai és üzleti szempontból is, tapasztalataink tükrében, kizárólag racionális alapokra helyezve.

Az első és legfontosabb, amit most ügyfeleinek is javasoltunk, hogy mindenki őrizze meg higgadtságát és ne hozzon átgondolatlan döntéseket, semmilyen szempontból. Az élet most lelassul, átalakul, más van fókuszban, mint “békeidőben”. Nehéz tudomásul venni, hogy a legtöbb tényező most rajtunk kívül esik és ez bizonytalanságot szül. Nem tudhatjuk meddig tart ez a válsághelyzet, sajnos nem kapott most az emberiség egy fix dátumot, ami segítség és támpont lehetne, de ha létezne is ez a dátum, akkor is beláthatatlanok a jelen helyzet emberi és gazdasági következményei, ami kihatással lesz mindenki életére, jólétére.

Négy tényező, aminek a legnagyobb jelentősége van most:

  • idő 
  • tartalékok
  • költségek csökkentése
  • emberi tényező

Ezekkel a tényezőkkel kell most operálnunk, de senkinek nem javasoljuk, hogy egy percre is kivegye a képletből az emberi tényezőket! Igen, csökkenteni kell a kiadásainkat, amennyire csak lehet, de nem kérdés, hogy egy szervezet nem gépezet, emberekből áll, ha erkölcsi értékek mentén nem megy ennek a belátása, akkor üzleti szempontból sem árt ezt tudomásul venni. Itt nem szeretnénk semmilyen vitába belemenni, de hisszük és látjuk, hogy léteznek árnyaltabb megoldások a költségek csökkentésére, ami összességében mindenki javát fogja szolgálni hosszabb távon!

A vállalkozások jelenlegi kategóriái:

  • Szükséges a fizikai jelenlét, más formában nem tudnak működni
  • Át tud állni a cég részleges online működésre
  • Kizárólag online működik

Az első kategóriába eső cégeknek most a legnehezebb értelemszerűen, itt az idő és a tartalékok lesznek a döntőek. A második két kategóriánál számos online megoldás kínálkozik a jövőben. Ennek azonban feltétele lehet a logisztikai háttér zavartalan működése. A keresletcsökkenés és a forgalom visszaesése egy-két kiemelt szektortól eltekintve (például élelmiszer), sok vállalkozást fog érinteni.

Milyen új élethelyzet és szokások alakultak ki:

  • otthon töltjük az időnk nagy részét
  • sokan otthonról dolgoznak
  • sokkal több időt töltünk a neten
  • neten éljük a közösségi életünket (pl. video hívásokon keresztül, stb)
  • többet vásárolunk a neten
  • offline termék vásárlások, szolgáltatások igénybevétele lecsökkent

Mi az, amit érdemes átgondolnunk és megvizsgálnunk online marketing szempontból?

  • Van-e weboldalad?
  • Milyen online csatonákkal rendelkezel?
    • Facebook oldal, Facebook csoport, Instagram oldal, hírlevél, Youtube csatorna, Blog oldal, stb. 
  • Ezeken a felületeken kommunikálsz-e?
  • Hogyan kategorizálnád az ügyfeleidet?
  • Vannak-e olyan kiemelt ügyfeleid, akiknek tudsz speciális ajánlatokat kialakítani?
  • Mekkora és milyen adatbázissal, listákkal rendelkezel?
  • Milyen termékeket és szolgáltatásokat kínálsz?
  • Hogyan tudod esetlegesen átalakítani a termék vagy szolgáltatás kínálatod a jelenlegi helyzetnek megfelelően? 
  • Tudsz-e valami újat kínálni?
  • Hogyan tudod online környezetbe átültetni az offline tevékenységedet?
  • Milyen marketing költéseid vannak? 
  • Hogyan optimalizáld a hirdetéseid? – hirdetések indítása/leállítása (reklámköltés összegének újragondolása, szövegeinek esetleges aktualizálása)